Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Torrefarrera, exemple de poble “smart” en el II Congrés Digital de Catalunya

L’alcalde, Jordi Latorre, ha estat un dels ponents i ha explicat les actuacions fetes i projectades en el municipi en l’àmbit de les noves tecnologies i la seva aplicació per a una gestió pública eficient, oberta i innovadora

DIVENDRES 27 GENER 2017

L’alcalde de Torrefarrera, Jordi Latorre, ha participat com ponent en el II Congrés Digital de Catalunya, un esdeveniment co-organitzat per la Generalitat, el Consorci Localret i el Consorci AOC. Latorre ha estat convidat a participar en el marc de l’eix temàtic “Gestió Intel·ligent del Territori” per exposar les experiències que l’Ajuntament està duent a terme i té projectades per fer del municipi un poble “smart” (intel·ligent). El congrés ha tingut lloc ahir i avui al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona i comptava amb 1.200 inscrits.

Objectius

Durant la seva intervenció, l’alcalde ha explicat, en primer lloc, que els principals objectius que es va marcar l’actual equip de govern en aquest àmbit van ser solucionar la manca de connexió de banda ampla, la manca d’informació i eficàcia i eficiència en la gestió interna municipal, la manca de mecanismes de comunicació amb la ciutadania o que el parc empresarial resultava poc atractiu respecte a la resta.

En aquest sentit, entre els projectes que ja estan implantats, ha destacat la posada en marxa del gestor d’expedients, la signatura digital telemàtica, l’arribada de la fibra òptica al Parc Empresarial, l’accés wifi a edificis municipals i públics i equipaments municipals (Wifarrera) o l’arribada de la fibra òptica a tot el municipi.

En relació a la comunicació amb la ciutadania, ha posat èmfasi en què, entre el 2011 i el 2017, al pregó, la carta i la web, s’hi han sumat el butlletí municipal en paper, les xarxes socials (1400 seguidors al perfil de l’Ajuntament a Facebook, 600 al perfil de Facebook de la regidoria de Joventut i 700 a Twitter), la newsletter setmanal (500 subscrits), l’Ebando (1500 subscrits), el sistema Happyclick d’avaluació de serveis o la nova APP municipal.

Així mateix, ha recordat que el canvi de les 2.000 lluminàries a un sistema més eficient ha suposat un estalvi de cost energètic i de manteniment considerable. En la gestió del clavegueram, ha detallat l’aplicació de noves tecnologies per monitorar la xarxa, les notificacions en temps real als ciutadans, empreses i agricultors de riscos meteorològics o la informació de la meteorologia locals a temps real. Jordi Latorre ha fet esment també a l’aplicació de tecnologies smart city per a la gestió d’aigües pluvials com del sistema de bombament de la xarxa de clavegueram en cas de pluja, en funció de la intensitat.

En mobilitat elèctrica, ha indicat que, el 2016, Torrefarrera va tenir el primer punt de recàrrega municipal i Tesla va triar el municipi com a únic punt de recàrrega a Lleida. Per aquest any, està prevista la instal·lació de punts de recàrrega municipal semiràpida.

Projectes futurs

Entre els projectes futurs, Latorre ha apuntat actuacions de cara al 2017 i 2018 com la gestió intel·ligent dels serveis municipals o la creació d’un espai de coworking per atreure nous negocis, aportar serveis de valor afegit a empreses i pimes locals i fomentar l’emprenedoria i la innovació. Aquestes actuacions s’emmarquen en el projecte PECT que, sota el nom “Lleida Rural Smart”, l’Ajuntament de Torrefarrera, juntament amb el Consell Comarcal del Segrià i 9 ajuntaments més de la comarca han confeccionat i presentat, i estan a l’espera de rebre l’aprovació per part de la Unió Europea. Aquest projecte té per objectiu convertir els pobles i territoris de la comarca en espais intel·ligents i una de les actuacions principals que contempla és l’arribada de la fibra òptica als municipis.

Latorre ha destacat també que aquest any es posarà en marxa la nova app d’informació, tràmits i promoció econòmica; la instal·lació de plaques solars per a autoconsum en edificis; el sistema de gestió integral del complex esportiu i l’espai d’autoaprenentatge.

Aquesta segona edició del Congrés Digital neix recollint tot el llegat positiu de la primera edició del 2015 i incorporant noves perspectives de coneixement i debat, on les empreses col·laboradores tinguin un paper destacat en l’aportació d’idees i projectes i serveixi com a punt d’unió entre sector públic, empreses i assistents. L’objectiu doncs, és que les empreses patrocinadores puguin consolidar la relació amb el sector públic i tinguin un retorn de la inversió.