Inici del Programa Pacient Expert al consultori local de Torrefarrera amb un grup sobre anticoagulants orals
DIJOUS 31 MARÇ 2016
L’equip sanitari del consultori local de Torrefarrera, que pertany a l’Àrea Bàsica de Salut Lleida Rural Nord, gestionada per l’empresa pública Gestió de Serveis Sanitaris, ha posat en marxa el Programa Pacient Expert Catalunya amb un grup de pacients tractats amb anticoagulants orals. Aquest programa és un dels projectes estratègics del Servei Català de la Salut per a potenciar l’autoresponsabilització i el foment de l'autocura dels pacients i dels seus cuidadors amb la seva salut.
Per donar acompliment a la finalitat del Programa Pacient Expert Catalunya i millorar així la qualitat de vida dels pacients que hi participen, han estat fixats vuit objectius específics que són:
- Aconseguir la implicació dels propis pacients
- Conèixer el grau de satisfacció
- Millorar la percepció de qualitat de vida
- Augmentar els coneixements sobre la malaltia
- Incrementar el grau d’autocura per adquirir-ne un correcte maneig
- Optimitzar l’acompliment terapèutic
- Disminuir el nombre de visites al metge o a la infermera de família, així com els ingressos hospitalaris i les visites a urgències per la malaltia
El pacient expert es tria entre el grup de pacients afectats d’una determinada malaltia crònica i ha de complir criteris de voluntarietat, capacitat d’autocura i absència de discapacitats psicofísiques.
Un pacient expert és una persona afectada per una malaltia crònica que és capaç de responsabilitzar-se’n i tenir-ne autocora; sap identificar els símptomes i té habilitats que l’ajuden a gestionar l’impacte físic, emocional i social de la seva patologia. Saber donar-hi resposta millora la seva qualitat de vida.
El pacient expert és qui condueix el grup amb la finalitat de, mitjançant un aprenentatge entre iguals, compartir coneixements i experiències amb altres persones que pateixen el mateix problema de salut. En les sessions els professionals sanitaris passen a fer el paper d’observadors que únicament intervenen en cas que sigui necessari.
El programa es durà a terme durant 9 setmanes al consultori local de Torrefarrera en sessions d'una hora i mitja de durada. Dins el grup de pacients ha estat escollit Eladio Iglesias per impartir aquestes xerrades com a pacient expert.